Som barpianist i en bordell

De barske sammenligner kritikerens rolle med barpianistens rolle i et bordel. De skal forskønne det simple, som sker.

Ekonomen Don Thompsons bok The $ 12 Million Stuffed Shark. The Curious Economics of Contemporary Art (2009) recenseras i senaste numret av den danska konsttidskriften Magasinet Kunst. Konstkritikerns roll i den globaliserade och kapitalistiska konstvärlden där mässor, samlare och investerare styr kan liknas vid en barpianists i en bordell. Dennes makt i spelet om pengarna är inte stor men rollen inte desto mindre viktig. Han skall försköna det simpla som sker och överrösta ljuden inne i båsen.

Jämförelsen är träffande för den institutionella konstteorins och konstmarknadens uppfattning om vari konstvärdet ligger. Konstkvaliteten och marknadsvärdet går samman, symboliskt kapital växlas in mot ekonomiskt. Konsten reduceras till vara.

Konstkritiken på kultursidorna har enligt Thompson spelat ut sin roll. Det finns några konsttidskrifter som fortfarande har betydelse: Art Forum, Art in America, Frieze och Art News. Det är där konsten ”talas varm”.

Det är en deprimerande syn men inte desto mindre sann. Dock har jag inte förlorat min tro.

Om Anna Brodow Inzaina

Fil. dr i konstvetenskap, skribent
Detta inlägg publicerades i Brodows blandning, Konst, Teori. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s