”Du är som i en bubbla” – om att vara upptagen med annat

Jag såg att författaren Sandra Gustafsson hade länkat till mitt inlägg om sociala medier och koncentrationssvårigheter. Jag hade tydligen träffat mitt i prick. Kul!

Koncentrationssvårigheter och uppmärksamhetsstörning är ett symptom hos barn och unga med ADHD. Jag vet inte om det var det jag led av som barn, men en drömmare var jag definitivt. Jag satt mest och tittade ut genom fönstret eller satt för mig själv och ritade. Det var liksom som om skolan och det vanliga livet inte var intressant nog, med tom frånvarande blick sökte jag mig till häftigare upplevelser i min fantasi. Jag har senare i livet också haft svårt för att ha ett vanligt jobb som inte är intellektuellt eller kreativt stimulerande. Då blir jag genast understimulerad och går in i mig själv i min lilla bubbla. Min chef på socialtjänsten i Uppsala när jag jobbade som sekreterare där anmärkte på det: ”Du är som i en bubbla.” Jag har också hört det när jag jobbat inom restaurangbranschen. Då gör jag mitt jobb oklanderligt men är liksom som en zombie. Tja, så jag har väl valt rätt yrke då. Det här är det enda jag duger till.

Samtidigt är det faktiskt så att den som är disträ och okoncentrerad i andras ögon egentligen är väldigt koncentrerad, men på andra saker.

Om Anna Brodow Inzaina

Fil. dr i konstvetenskap, skribent
Detta inlägg publicerades i Brodows blandning, Dagbok. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till ”Du är som i en bubbla” – om att vara upptagen med annat

  1. Sandra skriver:

    För mig handlar det om att jag vill vara överallt och göra allting – samtidigt.
    Dessutom ta hand om alla andra och, såklart, glömma bort att ta hand om mig.
    Jag går i samma fällor gång på gång. Att klippa saker omkring mig nu som tar mer energi än vad jag får tillbaka är en förutsättning för att jag ska orka göra det jag vill, så känns det.
    Tack igen. 🙂

  2. brodowinzaina skriver:

    Hej Sandra,

    Jag läste om din bok Maskrosungen och har fått lust att läsa den. Jo, jag kommer nog att känna igen mig i en del. Även om jag inte har haft det så tufft som du. Jag är också dålig på att ta hand om mig själv och bra på att ta hand om andra, men jag jobbar på det 🙂

Lämna en kommentar