På Konstnärshuset

Jag var på en gallerirunda idag och såg bland annat Jin Jiang på Konstnärshuset. Det är en fin utställning med tuschmålningar som är väl värd att gå och se. Jag pratade lite med Jin; hon är född under kulturrevolutionen i Beijing, flyttade till Uppsala för 18 år sedan och utbildade sig där till forskare inom biologi. Sedan bestämde hon sig för att bli konstnär och har ägnat sig åt det sedan dess. Hon berättade att konst och litteratur var farligt i Kina och det var därför som hennes föräldrar försökte hålla henne borta från konsten. Men längtan var för stark.

Fler bilder av Jin Jiang finns på hennes hemsida.

Jag visste inte att Konstnärshuset har pub på lördagar mellan 3 och 6, öppen för alla.  Den där delen av Konstnärshuset förknippar jag annars med en herrklubb. Fast jag stötte på en konstnär jag känner och följde med. Det var nog bara konstnärer där, förutom kritikern Stig Johansson som jag mötte i dörren, han var på väg ut, och så jag. Gemytligt och konstnärsbohemigt.

Om Anna Brodow Inzaina

Fil. dr i konstvetenskap, skribent
Det här inlägget postades i Brodows blandning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

