Mässor, mässor

Idag har jag varit runt på alla mässor – och då menar jag alla, även Art Anglais. Jag har också haft en del intressanta samtal med utställare på de olika mässorna. Jag tackar för alla upplysningar om hur konstvärlden fungerar. Det skulle vara intressant att studera hur det går till när de viktiga besökarna är där, alltså samlarna. Men någon sådan exklusiv inbjudan kan jag inte hoppas på. Det är samlarna som är de viktiga besökarna på konstmässor (inte på Supermarket förstås, de vänder sig till en annan kategori), kritiker och allmänhet kommer i andra hand. Dit samlarna går följer andra med som en svans.

Det är svårt att svara på frågan om man har sett något bra, bildtätheten är ju rätt stor, men jag gillade verkligen Johan Thurfjells skallar i Nordenhakes monter på Market. Det är små inramade oljemålningar i grått mot svart bakgrund som aldrig har visats förut. Han har lyckats få ett uttryck i dem som gör dem väldigt levande.

Uppdatering: För den som inte är så insatt i vilka mässor det är jag talar om pågår till och med 20 februari tre mässor i Stockholm. Dels är det Market som är mässan för de etablerade gallerierna som är de ”som gäller”. De kallar sig själva ”Nordens ledande mässa för samtidskonst”. ”För sjätte året i rad samlar MARKET Nordens främsta gallerier och konstnärer och erbjuder alla konstintresserade ett brett urval av den samtida konstvärlden.” Observera att ”samtidskonst” och ”samtida” inte är några neutrala uttryck, utan betyder ”de som gäller”.

Sedan har vi uppstickaren Supermarket som började för några år sedan i litet format men som numera har gått om Market i antalet utställare och ytstorlek på mässgolvet. Det är mässan för konstnärsdrivna gallerier från hela världen. De använder inte det belastade ordet samtidskonst utan betonar nätverksbyggandet mellan konstnärer från olika delar av världen. Det handlar alltså om framtida möjligheter att kunna resa i jobbet, träffa likasinnade och ha kul. Fester med mycket folk och gott om lådvin. Enligt egen utsaga betonas upplevelsen av konsten före säljbarheten.

En ny mässa är Art Anglais som lite elakt sagt är mässan för de gallerier som inte fick vara med på Market. Det finns naturligtvis stora symbolvärden i var man placerar sitt lilla bås och på vilken mässa. Även Art Anglais kallar sig ”exklusiv” och ”samtida” men fan tro´t.

Läget för de tre mässorna är talande. Supermarket väljer för sin icke-kommersiella konst förstås 70-talsbyggnaden Kulturhuset medan den etablerade konsten som betonar det symboliska kapitalet (men inte desto mindre lockar kapitalstinna samlare till sig) fyller Konstakademien. Art Anglais skyr inte den kommersiella delen av konstlivet (läs folkliga) och väljer som sin scen Scandic Anglas vid Stureplan i den 1500 kvm stora konferensanläggningen. I hotellbaren, Bar 101, serveras vin från flaska och champagnen står ständigt på kylning.

Om Anna Brodow Inzaina

Fil. dr i konstvetenskap, skribent
Det här inlägget postades i Brodows blandning. Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s