Dorinel Marc, bokrelease 26 januari, Rumänska kulturinstitutet

Dorinel Marc är en konstnär som har intresserat mig ett tag. Under hösten hade han en utställning på Rumänska kulturinstitutet som jag tyvärr  inte såg, men nu har en dokumentation kommit i form av en bok som innehåller flera texter och en DVD. Några texter har publicerats förut, medan andra är nya. Den text som intresserade mig mest  innehöll reflexioner kring utställningen ”Jag saknar inte konstvärlden. Saknar konstvärlden mig?” Den beskriver arbetet före, under och efter vernissagen.

Vad gillar jag hos Dorniel Marc? Jag gillar hans integritet och att han förhåller sig till konsten som en möjlighet att pröva föreställningar och se dem i ett annat ljus. Jag vet att det låter som en klyscha, men han har ett intellektuellt förhållningssätt till konsten utan att för den skull vara akademisk. Han är en tänkande människa.

Utställningen ”Jag saknar inte konstvärlden…” tar utgångspunkt i den omvälvande händelsen i hans liv att han blev pappa till tvillingar och därmed fick anledning att dra sig undan den sociala delen av konsten några år för att vara hemma med sina barn och koncentrera sig på föräldraskapet. Det låter som ett ytterst modernt och demokratiskt konstnärskap, nästan lite präktigt, att så där checka ut och ta föräldraledigt, men man kan också se det som en nödvändig respit för att få distans. Att dra sig undan innebär också ett risktagande, att inte kunna eller vilja komma tillbaka igen. Att inte kunna göra konst igen.

Han förhåller sig till möjligheten att inte komma tillbaka igen på ett positivt sätt. Livet utanför ”sekten” är kanske lika bra? Lee Lozanos självdestruktivitet, som slutligen tog livet av henne, har ingen motsvarighet hos Dorinel Marc. Lozano drog sig ut ur konstvärlden på ett för henne själv negativt sätt. För det har hon blivit hyllad av en unison konstvärld.

Boken Jag saknar inte konstvärlden. Saknar konstvärlden mig? har release torsdagen den 26 januari på Rumänska kulturinstitutet, Skeppsbron 20, 17.30 – 21.00.

Visning av videoverk 1995-2010, samtal med Dorinel Marc, Catrin Lundqvist och Niclas Östlind. Mingel och förfriskningar.

Om Anna Brodow Inzaina

Fil. dr i konstvetenskap, skribent
Det här inlägget postades i Brodows blandning, Konst och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Dorinel Marc, bokrelease 26 januari, Rumänska kulturinstitutet

  1. Intressant som koncept. Och som konst? Ja, det får vi väl se.
    Jag vet intet om den här konstnären, så tack för tipset.

  2. brodowinzaina skriver:

    Ja, som koncept och konst. Det är relationell estetik som bottnar i konceptkonst, en i dessa dagar ganska baktalad genre. Jag tycker dock att det finns intressanta konstnärer i denna genre som jag gärna lyfter fram.

  3. Eva skriver:

    Vad synd att man inte bor i Stockholm för detta hade varit intressant.

Kommentera

