I Göteborg på resande fot

Francis Bacon, Hyllning till Van Gogh, 1960. Göteborgs konstmuseum.

Jag befinner mig på resande fot. I onsdags packade vi väskorna och åkte ner till sommarstugan i Västergötland där vi hälsade på mina föräldrar och stannade till över natten. Jag tvättade min pappas bil och min man tvättade vår. Att tvätta bilen är ett säkert vårtecken. Det är när solen kommer fram som man ser hur smutsig den är. Morgonen därpå fick vi skrapa rutorna fria från is. Också ett säkert vårtecken.

Tidigt, tidigt åkte vi vidare till Göteborg och årets TUR-mässa. Vi hade ingen egen monter i år utan var bara där som fackbesökare. Det här med att vi inte hade någon monter gjorde att jag inte riktigt hade någon funktion, så jag kunde passa på att strosa runt i ett soligt Göteborg en del och sitta på hotellrummet och skriva. Min man nätverkar så bra utan mig, vilket jag är tacksam för.

Jag såg utställningen Surrounding Bacon & Warhol. Det är en utställning som gjorts i samarbete med Astrup Fearnley Museet i Oslo och visar måleri från 1960-talet och fram till mitten av 90-talet ungefär (det fanns kanske nyare verk också, men tonvikten låg på måleri från det här tidsspannet). Höjdpunkterna i utställningen (enligt mina smakpreferenser) var ett par Ola Billgren – dels Vigseln från 1970, en av hans fotorealistiska målningar och dels Badrumsinteriör från 1994, en av hans nyromantiska målningar –, några Kirkeby som jag tyckte mycket om, Francis Bacon förstås och Barbro Östlihn.

Jag passade också på att se hela samlingen av äldre konst på Göteborgs konstmuseum. Det är en fantastisk samling de har! Konsthistoriska studier på Göteborgs konstmuseum räcker väldigt långt.

I dag är det sista dagen på mässan, jag har stulit mig lite egen tid på hotellrummet och skall snart checka ut, så jag får sluta här.

Om Anna Brodow Inzaina

Fil. dr i konstvetenskap, skribent
Det här inlägget postades i Dagbok och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till I Göteborg på resande fot

  1. Ja, det är en fantastisk samling de har i Göteborg, och till betydande del Pontus Furstenbergs förtjänst. (hittar inte tyskt u just nu).

    Ska försöka åka ner till utställningen, inte minst för Billgren och Per K.

  2. brodowinzaina skriver:

    Göteborg är ju alltid värt ett besök, men jag skulle nog inte åka till Göteborg enkom för den här utställningen. Det mesta är gammal skåpmat för den som har sett Göteborgs samlingar. Mycket är taget därifrån.

  3. Aha. Men jag har vänner i Göteborg, så jag slår två flugor.

Kommentera

