Myllrande detaljer att förundras över

Foto: Galleri Lars Bohman
”Abstrakt”, Ernst Billgren, Galleri Lars Bohman, Karlavägen 9, T o m 6 maj

Det är alltid lika spännande att se vad Ernst Billgren har hittat på. Även om en hel del motiv är typiska för hans bildvärld och flitigt förekommande i utställningen, såsom rådjur, rävar, ekorrar och änder i högreståndsmiljö, är han aldrig förutsägbar.

Billgren fick sitt konstnärliga genombrott under 1980-talet då en postmodernistisk lek med genrer och hierarkier bröt mot tidigare målerisk högstämdhet. Hans respektlöshet gick hem hos dem som teoretiskt definierade konstens riktning och han etablerade sin position som postmodernt enfant terrible. Idag är Billgren en etablerad konstnär som säljer tavlor för mångmiljonbelopp och är högtidligen medlem av Konstakademien. Han har med åren blivit en riktig målarfurste.

På Galleri Lars Bohman spänner han musklerna rejält. Flera av de stora målningarna har format på över tre gånger två meter och påminner till kompositionen om bataljmålningar från 1800-talet. Ni vet, sådana där stora historiemålningar över slag med stegrande hästar, höjda lansar och damm som virvlar upp från marken.

I Billgrens senaste måleri har färgen stegrats och det har lagt sig ett oroväckande mörker över de blixtbelysta landskapen – som om han har haft hjälp av marinmålaren Marcus Larson. Det här är en utställning som är så uppdriven i både färg, format och effekter att man får söka sig till andra sekler för att finna dess motsvarighet. Förutom till 1800-talet går tanken till 1500- talets manierism då konstnärer gjorde uppror mot renässansens harmoni, symmetri och balans.

I utställningen finns även objekt till försäljning, något som skall se ut som stilmöbler. Också dessa är överdrivna på alla sätt och högglansigt lackerade. Olika träslag har satt temat för katalogen och några av målningarnas titlar har fått namn av materialen.

Just när det gäller utställningens påstådda betoning på hantverk och materialkänsla har jag mina reservationer, det är långt ifrån den finess och hantverksskicklighet som forna tiders möbelsnickare presterade. Snarare fungerar möblerna som en exklusiv inramning för konsten, på samma sätt som en mastodont guldram gjorde på sin tid.

Det är inte lätt att säga vad Ernst Billgren vill ha sagt med den här utställningen. Titeln Abstrakt rycker måleriet bort från en gripbar handling. Kvar finns ett myller av detaljer att förundras över och roas av.

Anna Brodow Inzaina , SvD den 19 april 2012

Annonser

Om Anna Brodow Inzaina

Fil. dr i konstvetenskap, skribent
Det här inlägget postades i Brodows blandning, Publicerat. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Myllrande detaljer att förundras över

  1. Eva P.C. skriver:

    Läste detta i SvD i dag bra skrivet, vad synd att jag inte får se hela utställningen. Dagens ”under strecket” var också behållningen i dagens tidning.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s