Få platser är så intagande som Stockholms skärgård en solig sommardag. Jag har haft nöjet att på förmiddagen sakta glida genom Skurusundet och Baggenstäkets trånga passager. Det kändes nästan som att baxa in en Viking Line i Venedigs kanaler, trots att M/S Gustafsberg VII är en nätt liten ångbåt gjord för att kryssa mellan klippor och skär.
Det är en fin tur ut till nya Artipelag på Hålludden, Värmdö. Pressen var inbjuden och blev hälsad välkomna på ångbåtsbryggan av Björn och Lillemor Jakobson, BabyBjörns grundare och Artipelags byggherrar. Byggnaden som ligger på en höjd alldeles intill vattnet är nätt och jämt synlig från Baggenfjärden, trots sina 10 000 kvm i tre plan, väl gömd bland tallarna och maskerad med en fasad av tjärade furubräder och tak av sedum. Mot vattnet en 65 meter lång glasad vägg som öppnar byggnaden mot naturen. På söndag öppnar Artipelag sina portar även för allmänheten.
Arkitekturen ritad av Johan Nyrén är hittills det mest imposanta. Konstutställningen får jag återkomma till när jag har haft chans att se den. Pressvisningen gav mig inte mer än en glutt då jag var tvungen att ta första chartrade bussen hem. Logistiken med allmänna kommunikationer kan bli ett problem, trots att bussar i skytteltrafik från Stockholm och Gustavsberg utlovas. Ett annat större problem kan bli kostnaden. Det blir ingen billig dagsutflykt för familjen som kombinerar båttur med besök i konsthallen och middag i restaurangen.
Nu är ju inte detta en offentligt finansierad konsthall och konsertsal, det går alltså inte att förvänta sig reducerade priser. På något sätt måste de få ekonomi i verksamheten om det inte skall bli en ren förlustaffär. Vi får väl se hur det utvecklar sig. Det är en stor satsning och många, många miljoner nedlagda.