Upplevelsen av färg och form är fullt tillräcklig

 
blå
Sonja Larsson, ”Coelin” 2011, olja på duk, 181×181 cm Foto: Per Myrehed © Sven-Harrys (Konstmuseum)
 
Sonja Larsson
Sven-Harrys (konstmuseum), Vasaparken
T o m 13 maj

Något av det mest utmärkande för svensk konst i ett internationellt perspektiv är den starka utveckling som offentlig konst har haft under 1900-talet. När socialdemokratin inledde sitt starka och långa maktinnehav i början av 1930-talet väcktes tanken att konstnärerna skulle göras delaktiga i samhällsutvecklingen. Folkhemmet skulle fyllas med god konst och de bästa av konstnärer ges arbetsuppgifter.

Modernismen som stil fick med staten som beställare en särställning eftersom den förknippades med radikalitet och framåtanda. Så blev folkhemmet fyllt med abstrakta skulpturer och offentliga utsmyckningar i en arkitektonisk och dekorativ stil. Så blev skandinavisk design ett begrepp och en exportvara. I inget annat land är modernismen så förknippad med honnörsorden jämlikhet, solidaritet och demokrati som i Sverige. Oavsett om folk har gillat det eller inte.

Mot den bakgrunden ser jag Sonja Larssons målningar som uttryck för något välbekant men också nymornat friskt i dagens konstliv. Jag ser i dem en återgång till den rena estetikens värden som fick sig en törn under det postmodernt teoretiserande 80-talet och det begynnande 90-talet då konsten utvecklades i konceptuell och politisk riktning. Jag ser också en konst som lika mycket vilar på avantgardismens exklusivitet som brukskonstens tillgänglighet. Precis som det bästa av det som gjordes för 50-talets offentliga rum.

 Sonja Larssons målningar bara är. Det är utsiktslöst att försöka förstå någon djupare mening bakom om man inte vecklar in sig i slumpens mysterier. Eller med ett annat sätt att uttrycka det: det bara händer. Vissa målningar bli bra i konstnärens ögon, det uppstår något intressant som hon inte har full kontroll över i arbetsprocessen, och då har konstverket en mening. Andra målningar kasseras. Då handlar det om hundratals timmar bortkastad tid.

För mig som betraktare är upplevelsen av färg, form och rytm fullt tillräcklig. Det behövs inga närmare förklaringar utan verken står för sig själva och samspelar med sin omgivning. Konsthallen har gjort ett förnämligt arbete med hängningen.

Sven-Harrys, med sitt centrala läge i Vasaparken, kan ses som ett senkapitalistiskt svar på folkhemmets offentliga miljöer runt torget i närförorten: den lokala biografen, biblioteket och teatern. Det är andra byggherrar nu, men behovet av skönhet och avkoppling från vardagen torde vara detsamma som då.

Anna Brodow Inzaina i Svenska Dagbladet 11 april 2013

Om Anna Brodow Inzaina

Fil. dr i konstvetenskap, skribent
Detta inlägg publicerades i Brodows blandning, Publicerat. Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Upplevelsen av färg och form är fullt tillräcklig

  1. lilycrowart skriver:

    Intressant! De är så lärorikt att läsa din blogg…:)

  2. Vad roligt att du tycker det, ja, det här med offentlig konst är ju lite mitt område…, fastän jag sysslar mest med konsten från 1970-talet och framåt.

  3. Du skriver bra, som vanligt. Men verket: jeezus – det är för mycket köksduk för mig!

  4. Anders Widoff? Köksdukar? Har jag inte sett.

    Men däremot ett varierat och svårfångat konstnärskap. Men – ärligt – jag är inte helt uppdaterad på vad han gör numera.

  5. Aj da, nu såg jag dem på nätet. Men Anders da – backa till måleriet. Jag lägger upp en Widoff på en av mina bloggar, så ni andra fattar vad jag menar med rikt och svårfångat…

  6. Länkar till björnstrand backwater, Widoffs konst som jag sett den:
    http://gabrielle-bj.blogspot.se/2013/04/veckans-bild-anders-widoff.html

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s