Vi ser Tre kärlekar och talar om landsbygd

trekarlekar

Jag tittar nästan aldrig på teve nuförtiden, förutom när jag då och då sätter på Kunskapskanalen eller Axess TV. Vilket program som helst i dessa båda kanalerna kan duga för en stunds avkoppling i soffan – för att rensa hjärnan eller för att jag bara vill lägga mig i soffan en stund och glo på något under tiden.

Annat var det förr. Lars Molins Tre kärlekar finns nu i Svt:s  Öppet arkiv. I går började vi se den serien som går i åtta program. Vi har också sett Ärliga blå ögon som utspelar sig i Uppsala. Den var lite kul att se igen, framför allt miljöerna som vi båda känner väl till och kläderna som jag älskar. 70-talets mode var så snyggt! För min man, som nu kan tillräckligt mycket svenska för att själv hänga med någorlunda i handlingen utan att jag måste simultantolka, är det språkligt utvecklande. Särskilt som man kan välja att se den textade versionen!

Det ger också uppslag till intressanta samtalsämnen. Sverige under kriget, bondesamhället, hur gårdar gick i arv från far till son, och sociala normer på 40-talet som inte skiljer sig så mycket från italienska. ”Men varför kysser inte bror och syster varandra när de hälsar?” Nej, kindpussandet är en sentida svensk sed.

Min man inflikade att det också i Italien är så att gården går i arv från fadern till äldste sonen – fast inte på Sardinien! Där kan dottern ärva gården, eller stazzu som det heter där, om hon är bäst lämpad. Sardiniens patriarkala hederskultur förtrycker nämligen inte kvinnor. Hedern är helt och hållet en sak mellan män. Starka normer kring hederlighet och att skipa rättvisa när fel har begåtts har utvecklats på den från fastlandet avlägsna ön. Man tar så att säga lagen i egna händer.

Sardiniens främsta författarnamn nobelpristagaren Grazia Deledda skriver ofta utifrån den tematiken. Jag har ännu bara läst en bok av henne, men när jag får tid skall jag läsa mer och skriva en liten Deledda-studie här på bloggen.

Om Anna Brodow Inzaina

Fil. dr i konstvetenskap, skribent
Det här inlägget postades i Brodows blandning och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

