På jakt i arkiven

4B5A914D-E3C0-44A2-A901-9BE629A8BAE9– Har helgen varit bra?
– Jo, det har den varit.
– Har du gjort något särskilt?
– Jag har ägnat mig åt släktforskning.

Jag anar ju hur torr och tråkig jag kommer att låta i morgon när jag kommer tillbaka till jobbet, men det är faktiskt jättespännande. Det går inte att sluta leta vidare i källorna. Än så länge har jag bara börjat bygga trädet med anfäder och anmödrar, deras syskon, giften och barn. Det går ganska snabbt att komma flera generationer bakåt i tiden med lite hjälp av andra släktforskares arbeten. Men snart ska jag börja välja ut grenar av familjen och titta närmare på dem.

En sak jag vill veta är vem den där indelte soldaten i Skaraborgs regemente var som föll i fångenskap i Perevolotjna i Ukraina. En muntlig berättelse i familjen, med stöd av någons släktforskning, säger att det har funnits en sådan, och det är anledningen till att vi idag heter Brodow.

Andra saker jag funderar över på sistone är att lämna Facebook. Facebook och Google har fått för stor makt över våra liv.  Det skulle vara intressant att se hur jag skulle fylla tomrummet och vad ensamheten utanför den digitala gemenskapen skulle göra med mig. Skulle jag bli mer social – på riktigt?

När jag bloggade regelbundet och hade en bloggemenskap med andra bloggare var det ungefär som att ha brevvänner. Så skulle jag vilja ha det igen, men i kombination med ett socialt liv – på riktigt. Ni minns umgänget vi hade förr som fanns i egen rätt, utan att det visades upp på Instagram. Man skulle kunna kalla det privatliv. Är det någon som har det längre?

Om Anna Brodow Inzaina

Fil. dr i konstvetenskap, skribent
Detta inlägg publicerades i Brodows blandning. Bokmärk permalänken.

En kommentar till På jakt i arkiven

  1. ceciliawetzel skriver:

    Hade du tillåtit en gilla-funktion, så hade jag ”gillat”.
    http://www.geni.com är bra/intressant hjälp.

    Jag har en ny bloggvän som skriver om fåglar och natur. Mycket trevligt!

    Instagram har jag aldrig brytt mig om… 😉

Lämna en kommentar