Stjärnspäckad invigning i Uppsala

Det har varit en lång dag i dag. Jag vaknade strax före fyra och eftersom jag var klarvaken bestämde jag mig för att gå upp. Det blev några artiklar på Sardinia Focus och ett blogginlägg. Jag har börjat blogga där, det har jag kanske nämnt. Det är därför jag är lite frånvarande här. Jag är någon annanstans. Någon och annanstans. Förutom 100% närvaro är mental frånvaro en del av mitt signum. Fråga min son. Eller min man för den delen. Jag brukar svara hmmm när han pratar och jag är koncentrerad på annat.

Den som är disträ är egentligen inte okoncentrerad, utan tvärtom starkt koncentrerad, men på andra saker. Hon är någon annanstans.

Idag har jag varit i Uppsala och sett invigningen av min systers skulptur Stjärnhuset Orion på Pilskolan.

Stjärnhuset Orion. Konstnär: Ragnhild Sandelius Brodow

Invigningen ägde rum i en skolsal och vi fick alla ta av oss i strumplästen och tassa in och sätta oss på små stolar. En astronom var inbjuden och svarade på frågor. Eleverna var väldigt insatta för de hade talat om solsystemet med planeter och alla stjärnor redan med anledning av skulpturen. Det är alltså Orions stjärnbild och man kan se en liten stjärna som föds i den klyvna stenen. De stora stjärnorna på himlen lyser lite grann för det finns belysning i fästena.

Efter invigningen tog jag tåget till Gävle och såg en utställning som jag skall skriva om. Och på kvällen väntade kvällsarbetet: att svara på frågor från en journalist som har fått för sig att jag är expert på italiensk kulturpolitik. Hmm. Pasquale och jag diskuterade frågorna tillsammans och jag blev nöjd med svaren som jag lämnade in.

Om Anna Brodow Inzaina

Fil. dr i konstvetenskap, skribent
Detta inlägg publicerades i Brodows blandning, Dagbok, Konst. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Stjärnspäckad invigning i Uppsala

  1. Bastion Styrbiskop skriver:

    Pilskolan – var ligger den? Då kan man gå ut någon skolbarnsfri dag under jullovet och titta på den. Om inte snön har bäddat in för mycket…

  2. brodowinzaina skriver:

    Hej bastion,

    Jag vet inte vad området heter, men det ligger mellan Fålhagen och Årsta. Man går dit på 20 minuter från Centralstation. Fast varför gå en skolbarnsfri dag? Skolbarnen var väldigt kommunikativa, särskilt när jag tog fram kameran.

Lämna en kommentar