SvD:s vägval

Vi läser med spänning Martin Jönssons blogg dessa dagar, där han å ena sidan sörjer en förlorad tid då bildning och kunskap stod i centrum (apropå kvällens program i teve Fråga kultureliten), å andra sidan vill förstärka just precis  den trams-flamsiga  ”mer tyckonomi än upplysning” på sin egen kultursida när SvD Kultur stärks digitalt.

Som någon sa till mig: vad tror SvD att de kan tjäna pengar på i den digitala världen? Quiz?

Nej, det är naturligtvis kunskap och bildning som skall in på kultursidan och tas betalt för, det andra kan gott vara gratis. Missa inte Thomas Nydahls heliga vrede över underhållningskulturen här. Den är riktigt underhållande.

Om Anna Brodow Inzaina

Fil. dr i konstvetenskap, skribent
Detta inlägg publicerades i Brodows blandning. Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till SvD:s vägval

  1. sessewetzel skriver:

    Ska bli spännande att se vad de gör!
    Jag har som skåning Sydsvenskan, men tog igår en provprenumeration på en månad på SvD då de haft några intressanta artiklar à la förr, på sistone. Och då jag saknar den Sydsvenska som var på G för några år sedan.
    Få se hur det går med det utrotningshotade läsvärda – om det flyttas runt eller drunknar i… en nygammal hierarkisk samhällsordning?

  2. Sorgligt med kultursidornas nannifiering.
    Länkade till dig apropå begreppet ”kulturelit” som nu fått bestående ironiska undertoner. (Jag orkade inte ens se programmet, jag blir tillräckligt irriterad på allt möjligt ändå).

Lämna en kommentar