Min dagliga kamp mot konsumismen, 6. Digitala brevlådor

Min dagliga kamp mot konsumismen innebär bland annat att ana ugglor i mossen då ett företag som UC pepprar sitt brev med positivt laddade ord som ”folkrörelse”, ”miljö” och ”pionjär” för att få mig att aktivera en brevlåda på nätet. De har nämligen i likhet med ett växande antal andra företag köpt en tjänst av företaget Brevo AB, som tillhandahåller digitala brevlådor på nätet, gratis för de anslutna företagens kunder.

Just nu startar en ny folkrörelse – en gratis digital brevlåda till alla svenska medborgare över 15 år. I den brevlådan kan myndigheter och företag lägga sina försändelser. UC vill bespara både dig och miljön fler kuvert och har därför anslutit sig till Brevo. Bli en pionjär du med och aktivera din brevlåda på nätet.

Nu råkar jag känna till att det finns företag som erbjuder liknande tjänster, men mot betalning. Jag har vid ett tillfälle övervägt att köpa den tjänsten då jag bodde i Italien och inte kunde sköta posten till mitt företag. De tar då hand om posten och skannar in breven, direktreklamen kan man få om man särskilt begär det.

Brevo är gratis, vilket genast väcker min misstanke att det finns en hake här. ”Brevo är gratis, säker och fri från spam”, skriver UC.  Men läser man det 5-sidiga avtalet som måste undertecknas (det är därför man skall vara över 15 år, företag får inte ingå avtal med minderåriga) förstår man snart i den snåriga avtalstexten att Brevo såväl lagrar information om mig som tar sig rätten att dela med sig av den informationen till sina kunder. Det är för att de skall kunna skicka ”försändelser” till mig – alltså de önskade breven.

4.3 UTLÄMNANDE AV PERSONUPPGIFTER
Då du väljer att ta emot en försändelse i Din Brevo kommer Brevo AB att lämna ut följande information till de Avsändare som är anslutna till Tjänsten:
a). Att du valt att ta emot försändelser i Din Brevo,
b). Ditt personnummer.
När Brevo AB lämnar ut dessa uppgifter till en Avsändare ansvarar denne för hur personuppgifterna behandlas. En Avsändare har rätt att använda personuppgifterna i syfte att administrera kommunikationen mellan dig och Avsändaren.

Min misstänksamma undran är då vad som mer menas med ”försändelser” förutom brev från myndigheter och anslutna företag. Genom att googla om företaget på nätet hittar jag en intervju i Computer Sweden där ägaren Bengt Junge uttalar sig entusiastiskt om tjänsten. Där får jag veta att deras kundföretag också  kan komma att skicka erbjudanden till mig från sina kundklubbar, vilket alltså inte räknas som spam utan snarare är något som jag frivilligt eller ofrivilligt som kund har lurats att gå med i.

Ingenting är ”gratis” utan att man betalar något annat för det, sin tid, sin uppmärksamhet. Din tid är ditt liv. Jag misstänker att jag i framtiden skall lockas att uppgradera mitt konto till ett betalkonto för att slippa reklamen. Inte så långt från den italienska maffian! Förr räckte det med att sätta upp en skylt på dörren med texten: Reklam, nej tack! Nu hittar företagen på allt mer sofistikerade metoder för att nå oss med sina utvalda budskap, och samtidigt slippa den tidigare så dyra portokostnaden för direktförsändelser!

Kommen så långt i avtalet bestämmer jag mig resolut för att inte göra som UC uppmanar mig: ”Så här enkelt startar du din Brevo”, för jag vet vad jag kommer att få möta där:

Samma lismande beteende som kassörskorna på Bodyshop och NK uppvisar vilka envisas med att vilja ha med mig i sina klubbar. Om dem talar vi en annan dag.

Advertisements

Om Anna Brodow Inzaina

Fil. dr i konstvetenskap, skribent
Det här inlägget postades i Brodows blandning, Tankar för dagen och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Min dagliga kamp mot konsumismen, 6. Digitala brevlådor

  1. Robert Halvarsson skriver:

    Jag har också fått detta brev hemskickat. Och jo, jag har också ”nej tack till reklam” på dörren, frågan är om inte detta beteende borde vara brottsligt på något sätt?

  2. Brottsligt är nog svårt att se att det är, men heller inte helt klart vad det handlar om. Jag reagerar framför allt på hur tjänsten presenteras som något slags ”folkrörelse”. Jo, tack! Ju fler som ansluter sig desto mer tjänar företagen.

  3. Bernt Månsson skriver:

    Hej,
    Undrade bara om du har hittat ”din” tjänst för att få .all- post digitalt?
    Hittade en länk till amerikanska Outbox.. känns fint.. https://www.outboxmail.com/

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s