Den 3 oktober kl 09.15 i Ihresalen, Engelska parken – Humanistiskt centrum, Uppsala universitet, försvarar jag min avhandling Konstnärliga projekt & experiment. Beviljade projektbidrag ur Sveriges bildkonstnärsfond 1976-2007.
Pressmeddelande 18 september 2014
Första recensionsdatum 7 oktober
Anna Brodow Inzaina
Konstnärliga projekt & experiment. Beviljade projektbidrag ur Sveriges bildkonstnärsfond 1976-2007.
Ultima Esperanza Books, 2014. 288 s. Ill.
I en färsk avhandling som läggs fram vid Uppsala universitet den 3 oktober granskas ett av statens konstnärsbidrag till bild- och formkonstnärer. Det infördes 1976 och utgår än i dag.
Projektbidraget med dess administrativa ramverk befinner sig i skärningspunkten mellan konstens och politikens fält. I styrelsen för Sveriges bildkonstnärsfond, som är ett självständigt beslutande organ inom Konstnärsnämnden, sitter representanter för konstlivet utsedda av regeringen för en begränsad tid.
Under 1970- och 80-talen återspeglas i så väl styrelser som i beviljade projekt hur starkt konsten var under inflytande av jämställdhetsideal i politiken och fackföreningsrörelsens starka inflytande på arbetsmarknaden. Det nya bidraget tillkom inte bara i syfte att skapa en breddning, och i konstnärsorganisationernas ögon, mer jämlik och rättvis fördelning, utan innebar de facto också ett paradigmskifte, och ett maktskifte, vad gällde själva principen för fördelningen.
Tidigare hade en selekterad skara akademiledamöter haft makten att utpeka enskilda konstnärer som särskilt förtjänta. Projektbidraget innebar raka motsatsen. Här avgjorde representanter från landets konstnärsorganisationer och processen med ansökningshandlingar gjordes transparent och åskådlig: bidraget gavs för kostnadskrävande projekt, det var varken en välvillig allmosa eller en symbolisk hallstämpling.
Förändringar i konstlivets inre struktur efter det postmoderna skiftet på 1980-talet urholkade den tidigare konstnärsfackliga styrelsens legitimitet. En styrelse med konstnärer som intog toppositioner i konstlivet, flera med förankring vid landets konsthögskolor, kunde väljas efter att konstnärsorganisationernas nomineringsrätt till Bildkonstnärsfondens styrelse tagits bort.
Avhandlingen visar att den statliga kulturpolitikens mål, att ”motverka kommersialismens negativa verkningar inom kulturområdet” och ”möjliggöra konstnärlig och kulturell förnyelse” har kommit att förstås i enlighet med konstlivets förändrade uppfattning om vad en icke-kommersiell konst är.
Ramarna för bidraget har inte ändrats sedan 1976, men ett konceptuellt och processbetonat konst- och verkbegrepp tillsammans med regeringens och konsthögskolornas satsningar på konstnärlig forskning har förändrat förståelsen för vad ett projekt är.
För ytterligare information, kontakta: Anna Brodow inzaina, e-post: anna@b-i.se, tel: 070-7523788, 08-508 311 84.
Abstract – följ länken här.
Men vad roligt! Tank att nu ar du dar! Hade varit valdigt roligt att kunna narvaro. Lycka till, men framst redan ni: gratulerar!
Tack!
Redan NU!
Stort Lycka Till. Det blir hur bra som helst.
Hälsning från Lappland.
Nu dags att skicka rosor. Men jag har inga. Sista vallmon dog i natt. Jag skickar frostrosor. Med uppskattning!!
Tack, Gabrielle! Ja, nu är det dags att fira att denna bok äntligen är färdig och att jag är doktor. Vi skålade i prosecco efter disputationsakten och alla var uppsluppna och glada, inte minst jag. Det kommer nog ta ett tag att smälta det här att jag äntligen är i mål.